Évközi 28. hét 6-szombat

28. évközi hét szombat

Evangélium Szent Lukács könyvéből

Lk 12,8-12

Jézus egy alkalommal így beszélt tanítványaihoz:
„Mondom nektek, hogy mindazt, aki megvall engem az emberek előtt, az Emberfia is megvallja Isten angyalai előtt. Aki pedig megtagad engem az emberek előtt, azt én is megtagadom Isten angyalai előtt. Aki az Emberfia ellen szól, bocsánatot nyer, de aki a Szentlelket káromolja, az nem nyer bocsánatot. Amikor a zsinagógák, elöljárók vagy hatóságok elé hurcolnak titeket, ne aggódjatok, hogy miképpen és mivel védekezzetek, vagy mit mondjatok! A Szentlélek abban az órában megtanít majd titeket, hogy mit kell mondanotok.”

Elmélkedés

Aki az Emberfia ellen szól, bocsánatot nyer, de aki a Szentlelket káromolja, az nem nyer bocsánatot.” (Lk 12,10)

A mai evangéliumi rész a tanúságtétel fontosságáról szól. Jézus tanítása szerint aki megvallja őt az emberek előtt, azt ő is megvallja a Mennyei Atya előtt, aki pedig megtagadja Isten angyalai előtt, azt Ő is megtagadja Isten angyalai előtt. A tanítás szerint a végső ítélet Isten “udvartartása” előtt történik, ahol jelen vannak az angyalok is (Kocsis Imre: Lukács evangéliuma 296. old.). Jézus felhívja a figyelmet arra, hogy a tanúságtételt a Szentlélek segíti, aki ajkunkra adott gondolatok által “megtanít” minket arra, hogy mit mondjunk. Jézus továbbá azt is jelzi, hogy aki ellenáll a Szentléknek, “a Szentlelket káromolja, az nem nyer bocsánatot” a végső ítéleten (Lk 12,10). Hogyan kell Jézus szavait helyesen értelmeznünk?

A Szentírás magyarázói szerint a Szentlélek “káromlása” nem sértő szavak kimondását jelenti, hanem egy olyan magatartás, amikor az ember elutasítja a kinyilatkoztatást, vagyis Istennek az üdvösségtörténetben feltáruló szeretetét, és így az ember önmagát zárja ki az üdvösségből (Kocsis Imre: Lukács evangéliuma 297. old.). Ez azért súlyos bűn, mert Pünkösdkor a Szentlélek kiáradt minden hívőre, így nincs mentség számukra. Az akkor még csak földi küldetését teljesítő Jézus, mint az “Emberfia” elutasítása azért megbocsátható, mert akkor még nem áradt ki a Szentlélek (Ortensio da Spinetoli: Lukács, 422. old.).

Mi a mai üzenet számunkra? Az Egyház tanítása szerint a halálos bűn, vagyis a kegyelmi állapottól megfosztó cselekedet mindig az Isten személye és a gondoskodó szeretetét kifejező törvények visszautasításakor történik, amikor az teljes tudatossággal és szándékossággal megy végbe. Ez a cselekedet nem véletlenszerű, hanem benne van az ember múltja, jelenlegi állapota és irányultsága. Így ebben a döntésben benne van a “Szentlélek elutasítása” is. Természetesen, mivel Isten végtelenül jó, ezért a Szentlélek továbbra is kiárad az emberre, és ha Őt az emberi lélek mégis befogadja, akkor lehetősége van a megtérésre és az újrakezdésre is. Sok ember számára Isten ezen megelőző, ingyenes és megbocsátó szeretetének a felismerése, amely a Szentlélek erejében történik, hozott megújulást az életében.

A mai napon az Egyház Antiochiai Szent Ignác (50 – 110) püspök vértanúra emlékezik, akit hite miatt halálra ítéltek. A római Egyházhoz küldött levelében arról ír, hogy Isten búzájaként a vadállatok fogai között Krisztus tiszta kenyerévé akar válni (Imaórák liturgiája IV., 1462. old.). A „tiszta kenyér” utalás arra, hogy Jézust követve ő is áldozat akar lenni, Jézus áldozatához akarja kapcsolni saját életét, szenvedését.

2020. október 17.